Tuesday 2 December 2008

Aku ngan pakcik mencuri ayam ramadhan

Salammualaikum...
Sekarang aku nak ceritakan sikit pasal kehidupan di pekan.
Dulu aku tinggal kat kampung tapi kat KL gak lor...(Pantai Dalam)
Orang-orang kat sini semua peramah...
awek-awek dia pun semua comel2 tapi, semua suka duduk rumah..
sebab orang tua dulu-dulu pantang awek-awek ni kuar rumah sebab takut kena ngorat..
heheeh...
kalau keluar gak confirm kena sebat ngan mak bapak diaorang...

Tapi sejak kampung ni menjadi pekan. Ramai kawan-kawan masa aku kecil pindah...
herm...ada gak jumper tapi tak ingat lor...masing-masing dah lupa maklum lor 10 tahun tak jumper..
Hahah....dulu aku suka main ayam laga, jadi semenjak ayam aku kena rembat ngan budak kampung seberang (memag kurang ajar giler) aku pun pergi lor mencuri ayam itu masa umur aku 11 tahun...kaki mengajar pakcik aku...(tak guna punyer pak cik, tak leh pakai) masa tu bulan pose...adaker orang pergi masjid semayang teraweeh dia semayang teraweeh kat reban ayam umah pak lang (kedai runcit) rumah dia banyak ayam laga hebat2 lak tu..
Jadi malang tidak berbau...masa nak mencuri tu (pakcik aku yang rembat aku perhatikan jer)
ada orang baru balik kerja sebab reban dia tu dekat2 dengan orang turun bas...walaupun gelap..
orang tu sergah lor...
aku ngan pakcik aku lari lintang pukang. nak lari balik umah kena lalu rail keretapi (paham-paham lor rail keretapi mesti ada pagar besi) pagar tu memang dah siap kena potong dengan penduduk kat situ dah jadi macam lubang lor...

Last-last muka pakcik aku terkena dawai kat pagar tu...mula-mula dia relaks jer...hero lor katakan..lepas dia tengok banyak darah keluar, dia meraung mcm orang dah nak mati lor..
"mak abang tak nak mati mak, huuhuh....mak abang tak nak curi ayam lagi mak" ayat tu jer lor dia memekek sampai balik umah...bapak dia garang, lepas bapak dia balik dari kerja (bomba) bapak dia tanye apasal muka dia tu, last-last mak dia cakap balasan curi ayam, bapak dia terus belasah dia malam tu gak.....kesian..
Nasib baik aku masa tu, tapi nasib tak menyebelahi aku gak...lepas tu aku pulak kena belasah ngan bapak aku pasal bersubahat, yang sebenarnya aku ada orang lagi pakcik aku dia ni macam bangsat sikit...mula dia yang bawa aku pergi jumper pakcik aku yang tengah curi ayam ni...last-last dia kata "dilottak curi, dilot hanta dia jer, yang curi dia ngan iwam" malahal pakcik aku yang dilot ni bawa balik ayam tu.

Dia tak kena apa-apa,maklum lor anak bapak lor katakan...orang-orang kat situ anggap si dilot ni baik, alim, mcm2 lar...naik meluat aku dengar...

herm...aku rasa itu jer lor kot....k..kot2 kalu ada cerita best2 yang aku ingat aku tulis k...
heheh...

0 comments:

Kem Kepimpinan Pelajar Tingkatan 6 Seluruh Selangor

Kem Kepimpinan Pelajar Tingkatan 6 Seluruh Selangor
Kenangan yang tidak terhingga dan menjadi memori yang terindah.